Сторінка інструктора з фізкультури

 

 

Поради батькам
Десять хвилин для здоров’я


Пропонуємо вправи для активного відпочинку при втомленості.

Вправи не потребують особливої уваги і доступні з першого показу дорослого.Батьки можуть вибрати декілька вправ для проведення фізкультхвилинки.

Дракон. В.п.-основна стійка. На рахунок раз-два руки через сторони вгору, ять пальці розкриті, піднятися на носки, вдихнути. На рахунок три-чотири опуститися на всю ступню, руки опустити вниз, зробити видих, повернутися у в.п.

Аеробіка. В.п.- ноги на ширині ступні. Раз-два нахил вправо, руки вниз вліво. Рахунок три-чотири те саме в іншу сторону.

Фігурист. В.п. - руки на поясі. Раз -права нога вперед, носок відтягнутий, спина пряма. На рахунок два -нога назад, стояти прямо. На рахунок три-чотири те саме другою ногою.

Лучник. В.п.-основна стійка. На рахунок раз - мах прямими руками у боковій площині: права-вверх-назад, ліва-вниз-назад. На рахунок два -змінити положення рук, видих. Стояти рівно, прогнутися в грудній частині хребта.

Пружинка. В.п. - основна стійка. На рахунок раз-два-три -пружинні присідання, руки вперед, спина пряма. На рахунок чотири - В.п.

Хвилька. В.п. - основна стійка. На рахунок раз - прогнутися в грудній частині, напівприсяд. На рахунок два -випрямитися, руки до плеч. На рахунок три-чотири - руки вниз, спину округлити, видих.

Кількість повторів 4-6 разів.


Комплекс вправ для профілактики сколіозу у дитини

Вправа 1. «Їдемо на велосипеді». Дитина лежачи на спині «крутить» у повітрі уявні педалі велосипеда, вперед і назад. 

Вправа 2. «Ріжемо ножицями». Дитина лежачи на спині робить махи прямими ногами горизонтально, при цьому схрещуючи ноги. 

Вправа 3. «Колобок покотився». Дитина, сидячи на килимку, підтягує до себе ноги, зігнуті в колінах, обхоплює їх руками і починає «гойдатися» на спині, щоразу намагаючись повернутися в положеннясидячи. 

Вправа 4. «Міст над дорогою». Дитина лежить на спині, ноги зігнуті в колінах, ступні стоять на підлозі, руки лежать уздовж тулуба. Дитина відриває таз від підлоги і вигинається, намагаючись підняти таз якомога вище, в такому положенні залишається 5 секунд і лягає. 

Вправа 5. «Акробат в цирку». Дитина лежить на спині, руки вздовж тулуба, піднімає прямі ноги і намагається торкнутися носками підлоги у себе за головою. 

Вправа 6. «Кошеня». Дитина стоїть на четвереньках, прогинає спину вниз, піднімаючи голову вгору, потім прогинає спину вгору, опускаючи голову вниз. 

Вправа 7. «Візочок». Дитина стоїть на четвереньках, ви берете його за щиколотки ніг і «водите» по кімнаті, а він перебирає руками по підлозі. 

Вправа 8. «Кошик для ягід». Дитина лежить на животі, бере руками себе за щиколотки ніг і тягнеться, як можна вище, утворюючи велику корзину. 

Вправа 9. «Плавець». Дитина, лежачи на животі, робить махи прямими руками і ногами в повітрі, імітуючи плавання. 

Вправа 10. «Пружинка». Дитина, лежачи на животі, відриває від підлоги прямі руки і ноги і так завмирає в повітрі на кілька секунд. 

Вправа 11. «Човник». 
Дитина, лежачи на животі, відриває від підлоги прямі руки і ноги і залишається в такому положенні якомога довше. Час виконання цього дуже корисного вправи, збільшуйте поступово до декількох хвилин (у цей час дитина не повинна торкатися руками або ногами підлоги).

   

Завдання фізичного виховання дітей дошкільного віку

      Дошкільний вік охоплює період життя від народження до 7 років. Саме в цей період здійснюються найбільш інтенсивний ріст і розвиток найважливіших систем організму та їх функцій, закладається база для всебічного розвитку фізичних і духовних здібностей. Цей вік найбільш сприятливий для загартовування організму, оволодіння елементарними життєво необхідними руховими вміннями, гігієнічними навичками і т.д.
   Основою всебічного розвитку дитини в перші роки життя є фізичне виховання. Організовані фізкультурні заняття (в яслах, дитячих садках і сім’ї), а також вільна рухова діяльність, коли дитина під час прогулянок грає, стрибає, бігає і т.п., поліпшують діяльність серцево-судинної, дихальної та нервової систем, зміцнюють опорно-руховий апарат, покращують обмін речовин. Вони підвищують стійкість дитини до захворювань, мобілізують захисні сили організму. Через рухову діяльність дитина пізнає світ, розвиваються його психічні процеси, воля, самостійність. Чим більшою кількістю різноманітних рухів опанує дитина, тим ширші можливості для розвитку відчуття, сприйняття і інших психічних процесів, тим повноцінніше здійснюється його розвиток. Тому, якщо даний період буде упущений у плані грамотного фізичного виховання, то надалі надолужити прогалини, усунути допущені помилки буде надзвичайно важко.
Найбільш загальними завданнями для дітей раннього та дошкільного віку є викладені нижче.
Оздоровчі завдання
1. Підвищення опірності організму впливам зовнішнього середовища шляхом його загартовування. За допомогою розумно дозованих оздоровчих факторів природи (сонячні, водні, повітряні процедури) слабкі захисні сили дитячого організму
суттєво зростають. При цьому підвищується опірність
простудним захворюванням (ГРЗ, нежить, кашель тощо) і інфекційних хвороб (ангіна, кір, краснуха, грип та ін.)
2. Зміцнення опорно-рухового апарату та формування
правильної постави (тобто утримування раціональної пози під час усіх видів діяльності). Важливо звертати увагу на зміцнення
м’язів стопи і гомілки з метою попередження плоскостопості, так
як воно може суттєво обмежити рухову активність
дитини. Для гармонійного розвитку всіх основних м’язових груп
необхідно передбачати вправи на обидві сторони тіла,
вправляти ті групи м’язів, які в меншій мірі тренуються
в повсякденному житті, вправляти слабкі групи м’язів.
Необхідно також з ранніх років створювати у дитини уявлення про правильну поставу. Дієвим засобом попередження порушень постави: сутулості, асиметрії плечей і лопаток, а також сколіозів (захворювань хребта, що викликаються слабкістю м’язів спини і тривалим перебуванням тіла в фізіологічно незручних положеннях) – є фізичні вправи.
3. Сприяння підвищенню функціональних можливостей вегетативних органів. Активна рухова діяльність дитини сприяє зміцненню серцево-судинної і дихальної систем, поліпшенню обмінних процесів в організмі, оптимізації травлення і теплорегуляції, попередженню застійних явищ і т.д.
Фізична культура, надаючи природному процесу становлення форм і функцій організму, що росте оптимальний характер, створюючи сприятливі для цього умови, сприяє тим самим нормальному функціонуванню всіх систем дитячого організму.
4. Виховання фізичних здібностей (координаційних, швидкісних і витривалості). У дошкільному віці процес виховання фізичних здібностей не повинен бути спеціально спрямованим по відношенню до кожного з них. Навпаки, на основі принципу гармонійного розвитку слід так підбирати засоби, міняти діяльність за змістом і характером і регулювати спрямованість рухової активності, щоб забезпечувалося комплексне виховання всіх фізичних здібностей.
Освітні завдання
1. Формування основних життєво важливих рухових умінь і навичок.
  У дошкільному віці внаслідок високої пластичності нервової системи досить легко і швидко засвоюють нові форми рухів. Формування рухових умінь здійснюється паралельно з фізичним розвитком:
-до трьох місяців необхідно сприяти формуванню умінь піднімати й утримувати голову;
-до шостого місяця формувати елементарні рухи рук, вміння повзати, перевертатися зі спини на живіт, утримувати тулуб лежачи на животі з опорою руками;
-до одинадцятого місяця необхідно навчити сідати, лягати, стояти і ходити, тримаючись за предмети;
-до першого року життя дитини необхідно навчити ходити;
-до третього року життя дитина повинна освоїти ходьбу, біг, лазіння;
-до четвертого року формують навички метання різних предметів, пригання з висоти, лову предмета, катання на триколісному велосипеді;
-до п’ятого-шостого років дитина повинна вміти виконувати більшість рухових умінь і навичок, що зустрічаються в побуті і життя: бігати, плавати, ходити на лижах, стрибати, лазити по драбині вгору, переповзати через перешкоди і т. п.
2. Формування стійкого інтересу до занять фізичною культурою.
   Дитячий вік є найбільш сприятливим для формування стійкого інтересу до занять фізичними вправами. Але при цьому необхідно дотримуватися ряду умов.
 Перш за все необхідно забезпечити посиленість завдань, успішне виконання яких буде стимулювати дітей на більш високу активність.   Постійна оцінка виконаних завдань, увага і заохочення сприятимуть виробленню позитивної мотивації до систематичних занять фізичними вправами.
 В процесі занять необхідно повідомляти дітям елементарні фізкультурні знання, розвиваючи їхні інтелектуальні здібності. Це дозволить розширити їхні пізнавальні можливості і розумовий кругозір.
 Виховні завдання
1. Виховання морально-вольових якостей (чесності, рішучості, сміливості, наполегливості та ін.)
2. Сприяння розумовому, моральному, естетичному і трудовому вихованню.
Оздоровчі, освітні та виховні завдання, хоча і є відносно самостійними, насправді найтісніше взаємопов’язані, а тому і вирішуватися повинні в обов’язковому єдності, в комплексі. Тільки в цьому випадку дитина набуває необхідну базу для подальшого всебічного, не тільки фізичного, але й духовного розвитку.


Якою повинна бути фізкультура для дітей

 Діти такі непосиди! Це не для того, щоб ускладнювати життя дорослим, просто така фізіологічна потреба молодого організму.  Протиприродно і недалекоглядно змушувати дітей сидіти на місці, це насильство над зростаючим організмом. Тому батькам треба рідше вживати окрики «не бігай», «не стрибай», «не крутись» і так далі, а спрямовувати енергію дітей у правильне русло за допомогою фізкультури для дітей.
 Фізкультура для малюків 2-3-х років. Ідеальний варіант саме з цього віку починати привчати дітей до фізкультури. У 2-3 роки діти імпульсивні, легко збуджуються і втомлюються, тому тривалість занять має бути 3-5 хвилин, включаючи 4-5 вправ. Кожну вправу треба повторювати 4-6 разів, велика кількість повторень буде стомлювати. Всі вправи дитячої фізкультури повинні показувати батьки і робити разом з дітьми. 
«Пташки» - ноги злегка розставлені, руки опущені висять уздовж тіла. Розвести руки в сторони, помахати ними й опустити. 
«Пташки п'ють» - ноги ширше плечей, руки внизу. Нахил вперед, руки відвести назад, випрямитися. 
«Стрибок - скок» - дитина стоїть довільно і виконує підскоки на місці. Можна чергувати з ходьбою. 
«Удари» - ноги злегка розставлені, руки опущені, висять уздовж тіла. Підняти руки вперед, грюкнути, опустити. 
«Пружинки» - дитина стоїть довільно. М'які пружинисті напівприсідання на місці. 
Фізкультура для малюків 3-4-х років. У цьому віці під час виконання фізкультурних вправ треба починати стежити за правильною поставою (особливо становище стоп та хребта). Правильне положення стоп - носки розведені трохи ширше, ніж п'яти, дитина спирається на всю поверхню стопи, а не віддає перевагу зовнішньому або внутрішньому краю. Для правильного формування хребта треба стежити, щоб плечі були на одному рівні і тулуб не нахилявся вліво або вправо без необхідності. Голову дитина не повинна сильно нахиляти вперед або закидати назад, погляд спрямований прямо. Тренування складається з 3-4-х вправ по 4-6 повторень. 
«Вітер хитає дерева» - ноги на ширині плечей, руки внизу. Нахили в сторони, руки вгору. 
«Збираємо гриби» - ноги злегка розставлені руки внизу. Присісти, зобразити збирання грибів, випрямиться. 
«Листочки» - лежачи на спині, руки вільні. Перевернутися на живіт, перевернутися на спину. 
«Зайчики» - ноги на ширині плечей, руки перед грудьми. Стрибки на місці, можна чергувати з ходьбою. 
«Велосипед» - лежачи на спині, руки і ноги випрямлені. Виконувати згинання та розгинання ніг в колінах - поїхали на велосипеді. Опустили ноги. 
«Пташки» - ноги злегка розставлені, руки внизу. Сісти навпочіпки, зобразити пальцями руки, як пташка клює. 
Фізкультура для дітей 4-5-ти років. У цьому віці треба звернути особливу увагу на розвиток стопи, оскільки при несприятливих умовах може почати формуватися плоскостопість. Зарядка повинна складатися з 4-5-ти фізкультурних вправ з 5-6-ма повтореннями. Починати тренування з невеликої розминки - ходьба на носках, а потім на п'ятах протягом 30 секунд (це хороший спосіб профілактики плоскостопості), а вже потім переходити до основної частини занять. 
Повороти - стоячи, ноги на ширині плечей, руки на поясі. Поворот вправо, розвести руки в сторони, повернутися у вихідне положення. Те ж у ліву сторону. 
Нахили - сидячи, ноги схрестити по-турецьки, прямі руки в упорі ззаду. Виконати нахил вперед, грюкнути долонями по підлозі перед ногами, грюкнути долонями якнайдалі, грюкнути долонями перед ногами і повернутися у вихідне положення. 
«Неваляшка» - лежачи на спині, руки, на потилиці, лікті виставлені вперед. Повернутися на бік, а потім повернутися у вихідне положення. Потім поворот на інший бік і повернення у вихідне положення. Підстрибування з поворотом - ноги злегка розставлені, руки на поясі. Виконати 6-8 підскакувань з поворотом навколо себе. Присідання з м'ячем - ноги паралельно, м'яч утримувати двома руками внизу. Присісти - м'яч у прямих руках перед собою, спину тримати прямо погляд не опускати. Повернутися у вихідне положення. Переклади м'яча - ноги на ширині плечей, обидві руки опущені вниз, у правій руці м'яч. Підняти обидві руки вперед, перекласти м'яч у ліву руку, повернутися у вихідне положення. Підняти обидві руки і перекласти м'яч у праву руку, повернутися у вихідне положення. 
Фізкультура для дітей 5-7-ми років. У цьому віці має сенс починати звертати увагу на дихання дитини: під час виконання вправ робити видих, при поверненні у вихідне положення - вдих. Не забувати про формування стопи та хребта. 
Дістати до п'яти – стоячи, ноги на ширині плечей, руки опущені, висять. Прогинаючись назад, злегка зігнувши коліна, намагатися правою рукою дотягнутися до п'яти правої ноги. Повернутися у вихідне положення. Виконати такий же рух для лівої руки і ноги. Повернутися у вихідне положення. Повторити 3-5 разів для кожної руки. 
 «Коники» - ноги на ширині плечей, прямі руки вперед. Підняти праву ногу, зігнуту в коліні, відтягнувши носок вниз з одночасним махом обох прямих рук назад. Повернутися у вихідне положення. Виконати такий же рух для лівої ноги. Повторити 3-5 разів для кожної ноги. 
Крокування руками по стіні - ноги на ширині плечей, стояти обличчям до стіни на відстані кроку, руки торкаються стіни на рівні грудей. Перебираючи руками по стіні, нахилитися до підлоги - видих, той же рух, але випрямляючись - вдих. Повторити 4-6 разів. Сліди - ноги на ширині плечей, обличчям до стіни, руки на поясі. Підняти ногу, зігнуту в коліні, торкнутися ступнею стіни - видих. Повернутися у вихідне положення - вдих. Виконати такий же рух іншою ногою. Повторити 3-5 разів для кожної ноги. 
«Ножиці» - ноги на ширині плечей, спиною до стіни, руки в сторони, торкатися долонями стіни. Прямі руки схрестити перед грудьми - видих. Повернутися у вихідне положення, торкаючись долонями стіни - вдих. Крокування ногами по стіні - сидячи обличчям до стіни, ноги зігнуті, ступні притиснуті до стіни, руки в упорі ззаду. 
Переставляючи ноги по стіні, випрямити їх. Повернутися у вихідне положення. Дихання в довільному ритмі. Виконати 4-6 разів. 
Виконувати фізичні вправи з дітьми можна як кожен день, так і через день у зручний для батьків час. Ці чинники принципово не впливають на позитивний результат.

Постава дитини, вправи для хребта

 Правильна постава це звична поза стоїть людини, який може без напруги тримати голову і тулуб, з невеликим природним вигином хребта. При неправильної поставі збільшені природні вигини. У дитини можуть розвиватися викривлення хребта - сколіози. Його можна попередити, а в самій початковій стадії можна ще виправити.
Не можна не звертати уваги на неоднакове положення лопаток і плечей, зміщення тазу, на неправильну поставу і так далі. Дітей з порушеннями постави потрібно показати фахівцеві з фізкультури, лікаря-ортопеда. Щоб попередити неправильну поставу у дитини потрібно займатися гімнастикою щодня. Яка повинна бути постава дитини вправи для хребта, дізнаємося з цієї статті.
 У дошкільному віці ще не сформована постава, тому ці несприятливі фактори сильно впливають в період зростання в 6 років або в 7 років і з 11 років до 15 років. Зміни порушення постави впливають на дихальну та серцево-судинну системи, які знижують фізіологічні резерви дитячого організму.
 На жаль, багато батьків долучають дитини до фізкультури тоді, коли вже погіршується робота легень, серця, інших систем та інших органів організму, коли лікар вже виявляє порушення постави. Порушення постави призведе до того, що у людини в юнацькому та зрілому віці починає боліти спина. А все це можна було б уникнути, якби дитина робив кожен день ранкову гімнастику, навчився плавати, грала в рухливі ігри, навчився правильно сидіти за столом. Гарантія гарної постави, це достатня рухова активність.
Постава дитини
Еталон правильної постави, це коли плечі розгорнуті, голова трохи піднята, лопатки не виступають, а живіт не повинен виходити за лінію грудної клітини. Перевірити правильність постави у дитини можна, якщо сантиметровою стрічкою виміряти відстань від 7 шийного хребця до нижнього кута лівої, а потім правою лопаток. Дитина повинна стояти в невимушеній позі, і до пояса повинен бути роздягнений. Якщо нормальна постава, ці відстані будуть рівні.
Плечовий індекс допоможе оцінити поставу дитини. Виміряйте сантиметровою стрічкою з боку спини ширину плечей - плечову дугу, а з боку грудей - ширину плечей. Плечовий індекс дорівнює ширині плечей, розділити на плечову дугу і помножити на 100%. Плечовий індекс рівний 90-100%, значить у дитини правильна постава. Якщо індекс менше, це говорить про порушення постави. Правильну, прекрасну поставу можуть виробити вправи, які зміцнюють м'язи живота, шиї, рук, спини, м'язи ніг. Корисно робити вправи з набивними м'ячами, скакалками, гімнастичними палицями. Для формування правильної постави є спеціальні вправи. Дитина повинна їх робити під контролем дорослих, вони дуже прості.
Вправи для хребта і для правильної постави
Вправи біля стіни. Нехай дитина стане спиною до стіни без плінтуса і притулиться п'ятами, сідницями, спиною, потилицею. За поперековий прогин повинна проходити щільно його долоню.
- Не змінюючи положення, дитина повинна зробити вперед кілька кроків, потім знову повернутися до стіни і прийняти вихідне положення.
- Не відриваючи від стіни спину й потилицю присісти з прямою спиною, повторити присідання;
- Стати біля стіни і підняти руки в сторони, потім вгору і вперед;
- По черзі підняти зігнуті в колінах ноги, захоплюючи їх руками і притискаючи до тулуба.
Зазвичай діти після кількох занять відмінно виконують вправи, але в русі не зберігають правильну поставу. Дітям важко запам'ятати, як правильно тримати голову. Тому що при опущеній голові хребет згинається, груди западає, плечі висуваються вперед, і розслабляються м'язи плечового пояса. Привчити дитину тримати голову правильно допоможуть вправи, які розвивають м'язи шиї на витривалість.
Вправи для дитини з предметами
Для їх виконання візьмемо дерев'яний кружок, або невеликий мішечок, наповнений піском або сіллю, вагою 200-300 грам. Станом біля стіни, мішечок тримаємо на голові:
- Обійдемо стіл, стілець, пройдемо до протилежної стіни;
- Відійдемо від стіни, зберігаємо правильне положення тулуба, сядемо, сядемо "по-турецьки" , станемо на коліна і повернемося у вихідне положення;
- Станемо на лавку, зійдемо з неї і так 20 разів.
Вправи на рівновагу
Допомагають утримувати хребет при будь-яких рухах в прямому положенні.
- Станемо поперек гімнастичній палиці, руки в сторони, ноги разом. Перенесемо вагу тіла вперед, спочатку на шкарпетки, потім назад на п'яти;
- Покладемо на дві гантелі гімнастичну палицю. Гантелі розташуємо на відстані один від одного - 60 сантиметрів. Постоїмо на палиці з мішечком на голові;
- Те ж саме проробимо на дошці шириною 30 сантиметрів, яку покладемо на дві гантелі.
Для зміцнення м'язів плечового пояса
Вони рекомендуються дітям, у яких є ознаки сутулості. Станом прямо, ноги нарізно:
- Покладемо долоні на лопатки, лікті знаходяться вгорі. Розведемо руки в сторони так, щоб лопатки торкнулися один одного;
- Кисті рук зчепивши за спиною, праву руку тримаємо зверху над лопатками, ліву руку тримаємо внизу під лопатками, міняємо положення рук. Виконуємо вправу, перекладаємо дрібні предмети з руки в руку.
Тримаємо на рівні лопаток гімнастичну палицю за її кінці:
- нахил вліво і вправо;
- Повернись в одну і в іншу сторону;
- Перенесемо палицю вперед над головою, потім назад. Руки в ліктях не згинаємо.
   Не потрібно відразу виконувати всі вправи. Досить у свій комплекс включати вправи з кожної групи по одній вправі. Для школярів від 7 років і до 9 років число повторень не повинно бути більше 8 разів, для дітей 10-14 років число повторень повинно бути 10 разів. Діти старше 14 років повинні тренуватися до почуття втоми. Навантаження з часом буде збільшуватися за рахунок повторення вправи до 30 разів. Ранкова зарядка сформує у вашої дитини правильну поставу.
Тепер ми дізналися, які потрібно робити вправи для хребта, для правильної постави дитини.


Спорт і діти

    Хто з батьків не хоче, щоб їх дитина виросла здоровою і фізично міцним? Безумовно, таке бажання є у кожного. Але далеко не всі знають з чого потрібно починати, з якого віку можна починати залучення дітей до спорту, а також у який спорт віддати дитину. На всі ці питання можуть відповісти фахівці, для яких тема спорт і діти є основною діяльністю. Але найважливіше – необхідно дізнатися у самого малюка, чим він хоче займатися, оскільки, якщо таке проведення часу йому не сподобається, то можна надовго відбити бажання до занять спортом.
Часто батьки плутають поняття між серйозними заняттями спортом з подальшими планами зробити з дитини чемпіона, і звичайні заняття спортом для дітей, метою яких є привчити дитину до дисципліни, зробити його витривалим і сильним. Саме тому тему спорт і діти потрібно обов'язково обговорити з тренерами дитячих секцій. Вони ж підкажуть, як зацікавити дитину спортом, і яким видом спорту зайнятися дитині, щоб розвинути у нього певні навички. Більшість фахівців щодо питання, коли дитину віддавати в спорт, сходяться на думці, що оптимальний вік для цього – п'ять років. Оскільки п'ятирічний малюк вже досить доросла і самостійна, але в теж час у нього рухливі суглоби, гнучке тіло і практично відсутній страх.
Отже, ми з'ясували, що для того щоб визначитися в який спорт віддати дитину необхідно в першу чергу проконсультуватися з фахівцями, а також дізнатися думку його самого. Крім того, важливим моментом є консультація з педіатром. Після проведення огляду він відповість, чи можна вашій дитині займатися спортом і підкаже, який вплив надає кожен конкретний вид спорту на дітей.
Часті випадки, коли дитина ходить у секцію кілька тижнів або місяців і навідріз відмовляється продовжувати. У цьому випадку не слід змушувати його, оскільки спорт для маленьких дітей – це в першу чергу радість і задоволення. Тому, вибираючи секцію, потрібно проаналізувати характер і фізичні можливості малюка. Наприклад, дівчинку, яка хоче займатися танцями не слід віддавати в секцію єдиноборств, а хлопчика, що мріє стати чемпіоном з боксу, залучати до занять гімнастикою або фігурним катанням. Необхідно, щоб заняття спортом для дітей були виключно позитивними і приносили позитивні емоції.
Які існують види спорту для дітей?
   В даний час можна віддати дитину практично в будь-яку секцію. Але, багато що залежить не тільки від бажань вашого малюка, але і від можливостей конкретного регіону. Так, деякі зимові види спорту для дітей, що проживають в південних місцевостях, будуть недоступні через кліматичних умов.
   Тим не менш, зимові або літні види спорту для дітей краще вибирати? Тут все залежить від стану здоров'я та існуючих протипоказань. Так як здоров'я і спорт для дітей повинні бути синонімами. Якщо лікар, що обстежив дитини, вважає, що йому не слід проводити багато часу в умовах холодного ковзанки, то хокей, фігурне катання чи ковзанярський спорт не для вашого малюка. А ось великий теніс або командні види спорту підійдуть якнайкраще.
   Якщо можливості водити дитину в секцію немає, то заняття спортом можна організувати і в домашніх умовах. Для цього слід виділити місце і спорудити спортивний комплекс будинку. Це може бути шведська стінка, кільця, турнік, також корисно грати з дитиною в рухливі ігри на вулиці.
   Взагалі тема спорт і діти дуже важлива і їй приділяється багато уваги, як у сім'ї, так і в суспільстві в цілому, особливо останнім часом. Так як виростити здорових і фізично розвинених дітей є основним завданням не тільки кожного батька, а й держави.

   

Десять порад батькам

 від інструктора

з фізичної культури

фызра

1. Підтримуйте інтерес дитини до занять фізичною культурою, у жодному разі не проявляйте зневагу до фізичного розвитку, так як приклад дорослих в цьому питанні надзвичайно важливий.

Як ви ставитеся до фізичної культури, так буде ставитися до неї і ваша дитина. Часто дитина живе під вантажем заборон: "не бігай", "не шуми", "не кричи голосно". Обмеження потреби у самовираженні особливо позначається на зниженні самооцінки і активності підростаючої людини.

Ви повинні добре знати потреби і можливості своєї дитини і як можна повніше враховувати їх.

2. Всебічно підтримуйте в своїй дитині високу самооцінку - заохочуйте будь-яке його досягнення, і у відповідь ви отримаєте ще більше зусиль.

Висока самооцінка - один із потужних стимулів для дитини виконувати будь-яку роботу, будь то домашнє завдання або ранкову гігієнічну гімнастику.

На заняттях фізичною культурою витримуйте єдину лінію поведінки «обох батьків», не допускайте протилежних розпоряджень (мама - "вистачить бігати"; тато – «побігай ще хвилин п'ять»).

Єдина думка батьків сприяє підвищенню інтересу дитини до фізкультурних занять.

3. Спостерігайте за поведінкою і станом своєї дитини під час занять фізичними вправами, спробуйте зрозуміти, чому дитина вередує, не виконує, здавалося б, елементарних розпоряджень батьків, яка причина  її негативних реакцій (втома або якесь приховане бажання - наприклад, дитина хоче швидше закінчити заняття фізкультурою, щоб дивитися цікаву програму). Не шкодуйте часу і уваги на те, щоб встановити з нею душевний контакт.

4. У жодному разі не наполягайте на продовженні тренувального заняття, якщо дитина не хоче займатися. З'ясуйте причину відмови, виправте  її і лише після цього продовжуйте заняття.

5. Не сваріть свою дитину за тимчасові невдачі.

Пам'ятайте: дитина робить тільки перші кроки в невідомому, для неї світі, а тому вона болісно реагує на те, що навколишні вважають її слабкою і невмілою. Дайте дитині зрозуміти, що ви поважаєте її почуття, бажання, думки і рахуєтеся з ними.

6. Визначте індивідуальні пріоритети дитини у виборі фізичних вправ.

Хоча практично всім дітям подобаються рухливі ігри, але деяким з них не вистачає якихось якостей, фізичноїсили.

Не відмовляйте дитині в проханнях купити їй гантелі або навісну перекладину для підтягування (вона хоче наслідувати свого улюбленого героя книги або кінофільму в силі і спритності).

7. Не змінюйте занадто часто набір фізичних вправ, нехай дитина виконує комплекс вправ, що їй подобається, як можна більше, щоб міцно засвоїти вивченi рухи.

8. Вимагайте, щоб дитина, дотримуючись культури  виконання фізичних вправ, не допускала недбалості, виконання абияк, все робила "на відмінно".

9. Не перевантажуйте дитину, враховуйте її вік, настрій, бажання. Не застосовуйте до неї суворих заходів, намагайтеся привчатиїїдо фізичної культури власним прикладом.

10. Пам'ятайте три непорушних правил закону, які повинні супроводжувати вас у вихованні дитини: розумiння, любов i терпiння!!!


Дихальні вправи

Дихальна гімнастикадля діток потрібна для кращого розвитку легенів. Ці вправи дитина повинна виконувати вранці та серед дня. В літній час заняття краще проводити на повітрі. Їх також використовують після ранкової гімнастики та після гімнастики пробудження (денний сон), для встановлення дихання.

Трубач

Сидячи, кисті рук затиснути в трубочку, підняти догори. Повільно видихаючи, голосно промовляти „п-ф-ф-ф”. Повторити 4-5 разів.

Півень

Стати прямо, ноги нарізно, руки опустити. Підняти руки в сторони, а потім плескати ними по стегнах. Видихаючи, промовляти „Ку-ку-рі-ку”. Повторити 5-6 разів.

Летить м’яч

Стоячи, руки з м’ячем підняті вгору. Кинути м’яч від грудей вперед. Промовляти видихаючи „у-х-х-х-х”. Повторити 5-6 разів.

Гуси летять

Повільна ходьба упродовж 1-2 хвилин. Піднімати руки в сторони – вдих, руки вниз – видих, промовляти „г-у-у-у-у”.

 

Консультація для батьків:

«Фізичні вправи та ваше здоров’я»

Фізичні вправи насамперед необхідні для поліпшення здоров’я. Наприклад, загально визнано важливе значення їх у попередженні відхилень у фізичному розвитку та анатомо-фізіологічних порушень опорно-рухового апарату людини, велика роль у виявленні неспецифічних захворювань дихальної системи, порушення обміну речовин, розладів травлення тощо.

Вони сприяють формуванню дитячого організму, попередженню порушень постави та деформації хребта. У численних дослідженнях у нас та за кордоном встановлено, що діти, які займаються спортом, значно менше хворіють на ангіну, легеневі хвороби, ревматизм, інфекції неспецифічні, артрити тощо, ніж діти, які ним не займаються.

Основним методом застосування фізичної культури є ранкова гігієнічна гімнастика. У зв’язку з цим з кожним роком зростає її роль та значення. Комплекси ранкової гімнастики впливають на окремі частини тіла та на весь організм, ому вони включають вправи для рук, ніг, шиї, тулуба: розвивають силу, швидкість, витривалість, гнучкість, координацію рухів.

Гімнастичні вправи для загального розвитку, у тому числі із предметами (палицею, скакалкою, гантелями, м’ячами тощо), є ефективним засобом зміцнення або утримання функції опорно-рухового апарату і поліпшення постави, збільшення рухомості суглобів. Вони сприятливо впливають на нервову систему, тонізують організм, створюють позитивний емоційний фон, попереджують захворювання. На такій профілактиці треба вчитися. Отже, регулярні заняття ранковою гімнастикою, безперечно корисні, але це нелегка справа, до якої слід серйозно поставитися і психологічно підготуватися.

Таким чином, у проблемі «ранкова гігієнічна гімнастика сучасної людини» багато взаємозв’язаних впливових факторів. І їх потрібно враховувати як в організації, так і в методиці проведення такого важливого оздоровчого заходу.

Поради батькам від інструктора з фізкультури:

  • Щоденно виконуйте разом з дитиною ранкову гімнастику, виходьте на прогулянки;
  • Разом з дитиною здійснюйте пішохідні прогулянки та туристичні походи;
  • Залучайте дитину до виконання основних рухів — ходьба, біг, стрибки, вправи з м'ячем, лазіння, повзання...
  • Грайте з дитиною в рухливі та спортивні ігри;
  • Беріть участь разом з дитиною у проведенні спортивних свят, розваг, що організовуються дошкільним закладом;
  • Катайтеся разом з дитиною на велосипеді, роликах, грайте у бадмінтон, теніс, футбол, стрибайте на скакалці.

  

фізра2

Дошкільний вік є вирішальним у формуванні фундаменту фізичного та психічного здоров’я, адже відбувається інтенсивний розвиток органів та становлення функціональних систем організму, закладаються основні риси особистості, формується характер, ставлення до себе та оточуючих.

Одним із пріоритетних напрямків освітнього процесу нашого дошкільного навчального закладу є оздоровлення та фізичне виховання дітей. Воно спрямоване на охорону та зміцнення здоров’я, підвищення опірності й захисних сил дитячого організму, поліпшення його працездатності, на своєчасне формування у малюків життєво важливих рухових умінь та навичок, розвиток фізичних якостей.

Велика увага з раннього віку приділяється формуванню правильної постави, рухових навичок, координації рухів, просторового орієнтування, розвитку фізичних якостей: швидкості, спритності, витривалості, сили та ін.

У нашому садочку ми використовуємо всі форми фізичної роботи:

- ранкова гімнастика;

- фізкультурні заняття (за методикою Е.С. Вільчковського – старші групи та М.М. Єфименко – середні та молодші групи);

- спортивні розваги та свята;

- рухливі та спортивні ігри;

- прогулянки;

- фізкультурне дозвілля;

- організація самостійної рухової діяльності дітей;

- туризм та багато іншого, що забезпечує повноцінний фізичний розвиток дітей дошкільного віку.

Фізкультурно-оздоровча робота в нашому дошкільному навчальному закладі здійснюється під безпосереднім керівництвом інструктора з фізичної культури й проводиться з урахуванням стану здоров’я, самопочуття, рівня фізичного розвитку та підготовленості дітей.

Повноцінному розв'язанню оздоровчих, освітніх та виховних завдань сприяє комплексне використання як традиційних так, і нетрадиційних організаційних форм, методів фізичного виховання. Основою системи фізичного виховання в ДНЗ залишається руховий режим, а ефективною формою його є фізкультурні заняття.

Я працюю за принципом: “Граючи – оздоровлювати; граючи – виховувати, граючи – розвивати, граючи – навчати”. Кожному заняттю і кожній вправі даю назву, взяту з реального життя, зрозумілу дошкільнятам. Діти швидко входять у пропонований образ і сприймаючи його, старанніше виконують рухи, проявляють волю, терплять утому. При цьому вони ще й отримують велику емоційну насолоду.

Цікаво та творчо проводяться фізкультурні свята, розваги, Дні здоров’я, під час яких дошкільники, педагоги, батьки спільно зміцнюють своє здоров’я, розуміють його цінність, вчаться здоровому способу життя, весело змагаються та перемагають.

З метою впровадження здоров’язберігаючих та здоров’яформуючих технологій  у нашому садочку педагоги використовують нетрадиційні фізкультурно-оздоровчі заходи: музикотерапію, кольоротерапія, дихальну терапію, пальчикову гімнастику, гімнастику для очей, релаксацію, психогімнастику, аеробіку, стретчинг.

В нашому дошкільному навчальному закладі облаштований фізкультурний зал, в якому достатньо спортивного обладнання та інвентарю, нетрадиційного обладнання, виготовленого власними руками педагогів.

Провідною формою роботи з фізичного виховання дітей є пізнавально-розвивальна діяльність фізичного розвитку, яка проводиться згідно з вимогами Базового компонента і Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля».

Практичну роботу з використанням сучасних технологій оздоровлення дітей в процесі різних форм фізичного виховання розпочинаю з визначення структури пізнавально-розвивальної діяльності фізичного розвитку, її змісту та завдань, що мають реалізовуватися в кожній з них. Аналізую роль кожної оздоровчої технології, її вплив на організм дітей, її доцільність та необхідність. Також звертаю увагу на необхідність використання обраної технології в тій чи іншій частині діяльності, до чи після конкретних рухів, а потім планую в комплексі. Наприклад, до вступної частини, коли виконується ходьба, біг, доцільно включити коригувальну гімнастику для профілактики плоскостопості та елементи танців у комплексі з ходьбою й бігом.

Після шикування та перешикування доцільно проводити активний відпочинок, під час якого загадуються загадки, розповідаються вірші, потішки про здоров’я, що емоційно налаштовує дітей на виконання складніших рухових завдань.  Рухи тіла дітей періодично поєдную з рухами пальців рук, ніг наслідуванням елементів дій тварин, птахів, комах тощо. Ці дії супроводжуємо музикою, що сприяє ефективному оздоровленню організму дітей. Також застосовую одну-дві вправи коригувального характеру для профілактики або корекції постави дітей, що запобігає викривленню хребта.

Дуже корисним і цікавим дітям є виконання знайомих вправ під музичний супровід. Це сприяє підвищенню емоційного настрою дітей. А після виконання вправ доцільно зробити масаж стопів ніг, рук, грудей маленькими м’ячами та ін..

Перед виконанням основних рухів пропоную дітям вправи для зміцнення зорових м’язів, що готують до зосередження зору на конкретних рухових завданнях.

Для рухливих ігор доцільно використовувати яскраві іграшки, атрибути, природній матеріал, а після ігор виконати самомасаж цією атрибутикою. Під кінець фізичної діяльності застосовую вправи на розслаблення, з елементами психогімнастики.

Таким чином, особистісно-орієнтований підхід до процесу оздоровлення сприяє створенню сприятливих соціально-психологічних та педагогічних умов для фізичного й інтелектуального розвитку дітей.

фізінструктору

DSC02582 1

DSC02592 2

DSC02633 4

 

Фізкультурно-оздоровча робота вдома

фізра3

Шановні батьки, піклуючись про фізичний розвиток, оздоровлення та загартовування Вашої дитини вдома, користуйтеся низкою наданих порад:

  • Привчайте дитину до дотримання вдома режиму дня, санітарно-гігієнічних та культурно-гігієнічних вимог.
  • Виконуйте щоденно разом з дитиною ранкову гімнастику, проводьте загартувальні процедури, виходьте на прогулянку.
  • Облаштуйте в квартирі спортивний куточок.
  • Розвивайте в дитини вміння виконувати вправи з основних рухів - вправляйте в ходьбі, бігу, стрибках, повзанні, лазінні, утриманні рівноваги, виконанні вправ із м'ячем.
  • Грайте разом з дитиною в рухливі та спортивні ігри, які сприяють розвитку гнучкості, швидкості, спритності, зокрема на свіжому повітрі.
  • Організовуйте у вихідні дні пішохідні прогулянки, туристичні походи.
  • Катайтеся разом з дитиною на санчатах, ковзанах, лижах, велосипедах, роликах, грайте в бадмінтон, теніс, футбол, баскетбол, хокей, в ігри з м'ячем, стрибайте через скакалку тощо.
  • Плавайте та грайте разом на воді в теплу пору року, а також привчайте дитину приймати літній душ - це сприяє загартовуванню організму та зміцненню нервової системи.
  • Піклуйтеся про забезпечення дитячого організму необхідними вітамінами, зокрема у весняну пору року. Вводьте до щоденного раціону дітей сезонні овочі та фрукти.
  • Беріть участь разом з дитиною у святах, розвагах, Днях здоров'я, які проводять у дитячому садку.
  • Відвідуйте батьківські збори, конференції, лекції з питань фізичного виховання дітей, організовані педагогами дошкільного навчального закладу. Дотримуйтеся наданих під час цих заходів рекомендацій.